English     Български     Český     Deutsch     Italiana     Slovenský
режисьор и сценарист  
продуцент  
сценарист  

country    Bulgaria       year    2017      duration    24min
genre    Drama       technology    Live action      topic    Growth Complicated relations
e-mail
-



e-mail



e-mail



review
name
e-mail



author
Angel Ivanov
published on 13 May 2019
С трах и Срам – две мотивационни колони на човешкото поведение. Когато се срамуваме, гледаме да се укрием в нежелани, но нужни убежища-бездни в себе си. А как тогава се прави филм, който да покаже, да експонира художествено, именно това криене на срама? Да освети заровеното.“Срам“ на Петър Крумов обаче прави точно това.
 
Главният герой Марио (Мачо) се срамува от собствената си майка, а оттам и от себе си. Казва ѝ, докато сърба чорба: “Момичетата не ме харесват, защото си проста перачка!“. Точно толкова просто и връхлитащо. Поради недоимък и житейска/пространствена оскъдица двамата спят в един креват. “Врагът в моето легло“, е удачен джумбуш в случая. Всички имаме поводи за срамуване, комплекси и малоценности – ето защо филмът ни е близък и ни говори. Струва ни се автентичен и правдоподобен. Срам от родителите и бедността. Единственото, което имаш, е срамът, че нямаш. И социалната катастрофа на героя е тотална, защото тя се реализира пред очите на непосредственото му обкръжение – майка му бърше пода в училището. В сцената тип “горе-долу“ има усещане за овъзмездяване. Тя чисти, а той я наблюдава от високите етажи с все пак неполитнала снежна топка в ръка.
 
Визуалната среда на филма е преекспонирана – натрапва се нищета, кишава провинциалност, разкаляни бразди от гуми и изобщо – некинематографичност на външните кадри. Отказът от естетика е естетика: голо бяло поле, изоставена индустриална постройка, стърчаща грозно кула.
 
Има интересно развитие в интериора, особено в дома. Някаква странна еклектика и дори тайна. Отново отказ от стил, поради натрупана множественост от сечива заради, парадоксално, нямането. Има дори приказност, костюмност, дори само заради особената яка на Мачо. Има и някаква отсъстваща светлина, която все пак може да се предузнае, и това се подчертава от цялостния ноар.
 
Няколко думи за заплюването. Героят понася плюнката от момчето, отнело любовта му, и символично я препраща към своята майка, отнела правото му на щастие. Има един атонски монах – старецът Йосиф Исихаст – който казва, че “плюнката на кръв трябва да стане, но да замълчиш и не отвърнеш със зла дума“. Е, тук има зло на мълчанието и Мачо, който буквално “плюе на този живот”. По Чехов, пушката (снежната топка) от първо действие все пак гръмва (плюе) в трето.
 
И разбира се – финалът, който “прави“ филма. Героят отлита с кулата-ракета, която съзерцава още в първия кадър, докато пуши. Няма мотор, но има ракета. Този финал може би има две функции: да подчертае условността/ “приказността“ и да отведе до универсалност (над делник и бит) на проблематиката и посланията. Мачо е Чужденец във и за този свят и инопланетянин. Тази другост присъства в целия му образ: глас, лице и дори в несързмерните му дрехи.
 
Режисьорът Петър Крумов е рядко талантлив и разностранен творец, който освен в киното, жъне успехи и в литературата, и то отново с дебютната си творба. Романът му “Катафалка, два носорога“ (Изд. “Colibri”) печели награда “Перото“ за дебют през 2017 г. Любопитното е, че по някакъв особен начин основният му персонаж Доч има общо с Мачо. И двамата опитват да борят неуспешно неудовлетворението си от жизнената среда, в която са положени.
 
“Срам“ е участник в престижни международни фестивали като Клермон-Феран и Сан Себастиан. Номиниран е и за наградата на Европейската Филмова Академия (ЕФА) 2018. Първата му официална  поява в България с възможност да бъде изцяло гледан онлайн е именно тук и сега в нашата платформа Кинематограф.бг, за което горещо благодарим на Петър Крумов.
#Мачо #е #бедно #момче, #което #бяга #от #училище, #за #да #работи #по #строежи. #Единствената #му #радост #е #приятелката #му #Дона. #Тя #обаче #се #срамува #от #майка #му, #която #е #училищната #чистачка. #Мачо #трябва #да #избира #между #майка #си #и #любовта #си #и #намира #свой #изход #от #тази #ситуация.

our partners
SUBMIT FILM TEAM ABOUT US PRESSCENTER CONTACT
    English     Български     Český     Deutsch     Italiana     Slovenský


project is leaded by Kinematograf Media Association
site engineered by uli.space

some rights reserved © 2012-2018