English     Български     Český     Deutsch     Italiana     Slovenský
РЕЖИСЬОР  
ПРОДУЦЕНТ И СЦЕНАРИСТ  
 Richard Scobie
 Francois Farrugia
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google

country    Ireland       year    2014      duration    15min
genre    Drama       technology    Live action      topic    The Big Picture
e-mail
-



e-mail



e-mail



review
name
e-mail



author
Atanaska Cholakova
published on 3 April 2015
Ф илмът, пред който сме изправени е една уникална продукция на Francois Farrugia, чиято визия ни поставя пред един от вечните въпроси, вълнуващи неизменно всяко едно човешко съзнание – смъртта. Историята се центрира върху иновативната идея на двама младежа – Gordon и Michael, за откриването на социалната мрежа Deadbook и опитът за нейното промотиране и финансиране. В процеса на действието идеята бива „погълната”, а младежите са вплетени в света на корпоративната етика, където моралът бива изцяло снет, а печалбата е издигната в култ.
 
Francois Farrugia е не само продуцент, но и един от учредителите на MovieSost, както и на портала Olffi (Online Film Financing) за информация за филмово финансиране. През 2014 г. Deadbook печели Best Drama Award от Amsterdam Film Festival, както и е в официалната селекция на над 14 интернационални филмови фестивала.
 
Deadbook или социалната мрежа на мъртвите – звучи абсурдно, звучи невероятно, но дори днес тази идея е факт. В интернет ще се натъкнем на множество сайтове, в които потребителите виртуално поставят цветя на гроба на известни личности и не само. В този смисъл идеята за виртуалните гробища в мрежата не е нищо ново. Филмът, обаче, ни дава един по-задълбочен и комплексен поглед към нея и ни пренася в нейното пълно и всеобхватно виртуализиране.
 
Първата крачка е създаването на социална платформа за тези, които вече не са измежду нас, но са запечатали живота и посланията си към близките. Тези видео съобщения от 4D гроба изначално могат да се интерпретират като вид успокоение на живите, способ за връзка с починалите и опит за запазване на спомените ни за тях.
 
Целта е смекчаването на представата за смъртта чрез идеята за безсмъртието, било то и предадено чрез средствата на технологиите. Проблемът за смъртта всеобхватно може да се мисли и като безпрецедентен компонент в опитите на човека да обясни живота. Именно смъртта е предпоставката за интерпретацията на живота като ценност. В този аспект смъртта е проблем и то нерешен такъв, интерпретиран и проблематизиран в различните исторически периоди, той придобива днес нова форма, нова виртуална обвивка, която се вписва в развитието и динамиката на ежедневието. Ако съвременният човек пребивава все повече във виртуалното, отколкото в реалното, то съвсем в реда на нещата е и неговият край да бъде запечатан там.
 
В същината си създаването на подобна социална платформа има двустранен идеен характер. Двустранният резултат е – от една страна, бягството от смъртта, игнорирането на проблема и опита да забравим, че това е неизбежният край за всяко едно същество и от друга, последствията от вкопчване в идеята, че трябва като смъртни същества да оставим отпечатък от себе си, било то и виртуален такъв.
 
Deadbook е просто едно напомняне за това, къде реално се намира човечеството в момента – Deadbook не е нещо недостижимо, нито нещо фантастично и нереално.  В основата за направата на подобна мрежа стои проблемът за смъртта и екзистенциалният страх, че ще бъдем забравени. Виртуализацията на смъртта може да доведе до повече страдание за живите в опита им да се откъснат от спомена, за тези които вече не са на земята или напротив – може да доведе до преобръщане на представите за справянето с проблема за смъртта и неговите измерения в едно напълно технологизирано и виртуализирано общество.
 
Танатологията или учението за смъртта е не само раздел от медицината, но и от философията, психологията и психоанализата. Дълбоко във всеки един човек се крие екзистенциалният страх от смъртта, тя, исторически и културно, се мисли винаги като актуален антропологичен проблем. Нагонът към смъртта се интерпретира в множество аспекти – било то и за обяснение на агресията или несъзнаваният стремеж на човек към снемане на материалната му субстанция и връщането към изначалното неорганично състояние. Deadbook ни представя още една интерпретация за справянето с този проблем, която да се впише в динамичното ни общество – тази визия е естествен преход, но като всеки такъв носи своите рискове и опасности.
 
Смъртта продава – използването на скръбта на живите и тяхната невъзможност за справяне с идеята за смъртта води непосредствено до злоупотреба. Във виртуалното пространство границите са снети. Оттук идват и въпросите: Етично ли е създаването на подобна платформа и какво би било отношението на Църквата и религията към нея?
 
Една иновативна идея, която дори подлага на леко съмнение основите на морала може да се превърне в пагубна за човека и най-вече неговата човечност. Малката виртуална стъпка в потъпкването на градения с векове морал, води непосредствено до „следващата логическа стъпка”, която изцяло го снема. Във филма това е представено чрез т. нар. „хранилище на замразени трупове” – печалбата оправдава средствата, както и всякакви етични норми. Оттук и ножът с две остриета: неетичност или нова етичност? Каква е границата при справянето с новите виртуални структури? Въпрос, който все още поражда много съмнения и питания. Ново поколение, нови ценности, нов начин за сбогуване с ближния, нова машина за печалба. Еднозначен отговор все още няма.
#Дедбук #Deadbook #Ричард #Скоби #Richard #Scobie #Франсоа #Фаругия #Francois #Farrugia #Ирландия #Ireland #Късометражно #кино #Short #film #драма #drama #социална #мрежа #social #network #виртуално #virtual #виртуални #гробища #virtual #graveyards #смърт #death #facebook #фейсбук

our partners
e-svilengrad.com
PR notes


ТВ Дартс
PR notes


r. Veliko Tarnovo 98FM
PR notes


Actualno.com
PR notes


Under The Bridge
PR notes


Plovdiv Time
PR notes


Go Guide
PR notes


r. News NOW, 105.6
PR notes


Зоя
PR notes


Стената
PR notes


Time Heroes
PR notes


No Blink
PR notes


CinePromo
PR notes


Dream Team Events
PR notes


The Nonconformist Alternative
PR notes


printhouse Ploter.BG
PR notes


The Social Teahouse Varna
Coffee&Gallery Cu29 Plovdiv
Traveller's Club Sofia
Pri Mer Svilengrad
Coworking Hub-a Samokov
Vlaikova Cinema Sofia
Abordage Sofia
Beglika festival Beglika Fest
TAM club Veliko Tarnovo
Stage Bar Blagoevgrad
House of Architect Stara Zagora
Summer cinema in the hood Varna
Kapana fest Plovdiv
SUBMIT FILM TEAM ABOUT US PRESSCENTER CONTACT
    English     Български     Český     Deutsch     Italiana     Slovenský


project is leaded by Kinematograf Media Association
site engineered by uli.space

some rights reserved © 2012-2018