English     Български     Český     Deutsch     Italiana     Slovenský
1991
nominated
director, writer & animator  
cinematographer  
music  
art adviser  

country    Bulgaria       year    1990      duration    18min
genre    Dystopia Film Noir       technology    Stop motion      topic    Individual-Society Conflict
e-mail
-



e-mail



e-mail



review
name
e-mail



author
Ivan Vramin
published on 9 October 2019
Г одината е хиляда деветстотин и деветдесета. В България тъкмо е паднал „режима“, а наскоро получилите право на глас вече бивши дисиденти и настоящи артисти саркастично размахват плакатите на своето презрение, под формата на изкуство и обществена позиция. „Консервфилм“ на Златин Радев е една от първите български нецензурирани stop motion анимации, излезли веднага след сриването на съветския блок и разобличаващи чудовищните измерения на една безпардонна система, изтъкана от лъжи и злоупотреби с миналото и културата на цял народ. Мрачна анти-утопия или, ако щете - дистопия, както е по-модерно да се нарича; това е един безнадежден свят на политическа пропаганда, безскрупулна социална манипулация и репресия.
 
„Който контролира миналото — гласеше лозунгът на партията, — контролира бъдещето; който контролира настоящето, контролира миналото.“
Джордж Оруел, 1984

 
Тоталитарният модел обаче хитроумно е приложен върху общество, което се населява от консервени кутии вместо от хора. Прекрасна метафора за празното вместилище, безропотен контейнер, лишен от чувства и собствени идеи, в който е трябвало да се превърне всеки, който иска просто да изживее нормално и безпроблемно своя живот. Консервата е здрава, може да се мачка, изправя и рециклира с нови етикети. Тя може да живее в мизерия и да се завива с вестници. Освен това тя побира всякакви зеленчуци, плодове и продукти. За нея няма никакво значение с какво е изпълнена, докато накрая, нагълтала цялата трапеза с илюзии и ограничения, не се „пръсне“ в празното си съществуване и безсмислие.



В свят на еднодневни идеали препускащи в постоянно обръщение, няма никакво значение коя идея предхожда другата. Настоящата политическа конюнктура е винаги абсолютна и представляваща цялата истина. Последните стават първи и обратното. Такава е същността на авторитарната система. Малки и големи, възрастни и непълнолетни, бедни и богати, интелигенция и простолюдие - всички минават по поточната линия, а всичко, което им е най-съкровено се изкоренява и се подменя с нови идеологически удобени съдържание и етикет. Дори да предположим, че подобно социално състояние има своите позитиви, то те определено не са акцента в „Консервфилм“, който е по-скоро язвителна критика срещу човеконенавистните измерения на бившия комунистически режим.

Съвсем заслужено, „Консервфилм“ се нарежда сред номинациите за Оскар през хиляда деветстотин деветдесет и първа година. Като послание филмът е изключително въздействащ, а като изпълнение – умел и изобретателен в използването на най-обикновени и битови материали за изграждането на реквизит и като цяло сценография. Анимация, която поставя на везната тъмния хумор на сатирата и чистия драматизъм на историческия факт. Златин Радев оставя на нас зрителите да направим избора, дали да се надсмеем на малодушието на "консервените кутии" или да съпреживеем трагичната неизбежност на идеологията и нейните невъзвратими душевни и обществени последствия.  
#консерви #обществен #ред #системи #системата #дистопия #сатира #домати #люта #чушка #общество #илюзия #цели #преследване #живот # #cans #hot #pepper #tomatoes #society #system #dystopia #illusion #satire # #Златин #Радев #post-communism #1984 #the #wall # #

Disqus
our partners
SUBMIT FILM TEAM ABOUT US PRESSCENTER STATISTICS CONTACT
    English     Български     Český     Deutsch     Italiana     Slovenský


project is leaded by Kinematograf Media Association
site engineered by uli.space

some rights reserved © 2012-2018